text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

اخبار مهم حقوقی و قضائی

دیده بان هشتم : انتقاد از ضعف تنها مرکز ماده 16 استان گیلان

 

 11111100


رییس‎ کل دادگستری استان گیلان از ضعف و عدم کارآیی تنها مرکز ماده 16 این استان انتقاد کرد و گفت: مرکز فعلی ماده 16 ظرفیت بسیار محدودی برای نگهداری افراد دارد و در آن از روش‎ هایی ابتدایی و قدیمی برای ترک اعتیاد استفاده می‎شود.
حجت ‎الاسلام حمزه خلیلی در نشست کمیته حقوقی و قضایی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان، با انتقاد از ضعف و عدم کارآیی تنها مرکز ماده 16 این استان در شهر رشت تصریح کرد: وظایف و مسئولیت های سازمان‎ها و نهادهای متولی این مرکز در قانون مشخص بوده و توسط دستگاه قضایی نیز به آنان ابلاغ شده است. وی با اشاره به گزارش بازدیدهایی که توسط دادستانی از مرکز ماده 16 انجام شده است، افزود: مرکز فعلی ظرفیت بسیار محدودی برای نگهداری افراد دارد و در آن از روش‎ های ابتدایی و قدیمی برای ترک اعتیاد استفاده می‎شود. رییس‎کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه در برخی استان‎ ها بیش از 10 مرکز نگهداری معتادان متجاهر دایر است، عنوان کرد: مصوبات جلسات قبلی کمیته، توسط مدیران متولی اجرا نشده و اهتمامی برای گسترش مراکز ماده 16 از سوی آنان وجود ندارد. وی تصریح کرد: مرکز فعلی ماده 16 استان گیلان باید طی سه ماه با ظرفیت پذیرش 500 نفر احیا شود. در غیر این صورت برای مدیرانی که در این امر تعلل ورزیده و کوتاهی کنند، به دلیل ترک فعل پرونده قضایی تشکیل شده و باید پاسخگو باشند.

 

نرم ‎افزار عدالت همراه برای دسترسی عموم مردم به خدمات قضایی
معاون فناوری اطلاعات و برنامه ‎ریزی دادگستری استان کردستان با بیان اینکه نرم‎افزار کاربردی «عدالت همراه»؛ ابزاری جهت دسترسی عموم مردم به خدمات قضایی است، گفت: درخواست گواهی عدم سوء پیشینه، دریافت ابلاغیه‌های الکترونیک، نوبت‎ دهی شعب اجرای احکام و ملاقات ‎های مردمی، دریافت اطلاعات پرونده (اطلاع ‏رسانی پرونده شامل خلاصه و روند کار پرونده) و نظرسنجی در خصوص میزان رضایت مردم از خدمات قضایی، از امکانات این نرم‎افزار است.علی رشیدی بیان کرد: با توجه به توسعه خدمات الکترونیک قضایی و سرعت‎ بخشی رسیدگی به امور قضایی، قوه‎ قضاییه اقدام به راه ‎اندازی نرم ‎افزار کاربردی (اپلیکیشن موبایلی اندرویدی) «عدالت همراه» کرده است.وی در خصوص امکانات این نرم ‎افزار بیان کرد: درخواست گواهی عدم سوء پیشینه، دریافت ابلاغیه‌های الکترونیک، نوبت‎دهی شعب اجرای احکام و ملاقات‎ های مردمی، دریافت اطلاعات پرونده (اطلاع ‏رسانی پرونده شامل خلاصه و روند کار پرونده) و نظرسنجی در خصوص میزان رضایت مردم از خدمات قضایی، از امکانات نرم‎افزار کاربردی «عدالت همراه» است.معاون فناوری اطلاعات و برنامه‎ ریزی دادگستری استان کردستان، تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات قضایی را از مهمترین قابلیت ‎های این نرم‎افزار کاربردی عنوان و به هم‎استانی‎ ها توصیه کرد برای دریافت نسخه‎های اندروید و ios این نرم‎افزار از مسیرهای درگاه ملی قوه‎قضاییه به آدرس www.eadl.ir یا درگاه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‎ قضاییه به آدرسwww.adliran.ir یا در اپلیکیشن بازار ، آی اپس و سیب اپ مراجعه کرده و این نرم‎افزار را نصب کنند.

 

توقیف محموله بزرگ دام قاچاق در آب‌های خلیج فارس با دستور قضایی
رییس ‎کل دادگستری استان هرمزگان از توقیف یک محموله بزرگ قاچاق دام زنده در آب‌های خلیج فارس و نزدیکی جزیره قشم خبر داد.
علی صالحی از توقیف یک محموله بزرگ قاچاق دام زنده در آب‌های خلیج فارس و نزدیکی جزیره قشم خبر داد و اظهار کرد: به دستور مقام قضایی و در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (ندسا) موفق شد یک فروند شناور حامل محموله بزرگ دام قاچاق را شناسایی و توقیف کند.
وی با بیان اینکه این محموله قاچاق شامل بیش از ۷۵۰ رأس دام است، خاطرنشان کرد: طی این عملیات، علاوه بر توقیف شناور لنج مورد نظر، ۶ نفر از قاچاقچیان نیز دستگیر شدند.
رییس ‎کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با تأکید بر اینکه قاچاق دام زنده و مولد، خسارات جبران‏ناپذیری به اقتصاد کشور و تولید ملی وارد می‌کند، عنوان کرد: خوشبختانه با اقدام به‎ موقع دستگاه قضایی این استان و عملیات ضربتی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قاچاق چیان در تحقق نیت مجرمانه خود ناکام ماندند و از خروج این محموله بزرگ و ارزشمند دام از مرز‌های کشور و خسارات ناشی از آن جلوگیری شد.
به گزارش روابط عمومی دادگستری استان هرمزگان، صالحی تأکید کرد: یکی از مهمترین مسایلی که ریاست قوه ‎قضاییه نیز همواره بر آن تأکید دارند، مبارزه جدی با پدیده قاچاق است که این مهم با جدیت پیگیری می‌شود و به همین منظور دستگاه قضایی با تمام توان و بدون اغماض با قاچاقچیان برخورد خواهد کرد.

 

اشتغال 80 درصدی زندانیان، اولویت‎ دادگستری استان فارس
رییس‎ کل دادگستری استان فارس تاکید کرد: از اولویت‎ های دادگستری این استان، اشتغال 80 درصدی زندانیان است که این موضوع مهم با همکاری متولیان و مسئولان مرتبط باید پیگیری شود.
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی در بازدید از زندان شهرستان فسا و در جمع زندانبان اندرزگاه قرآن و عترت بیان کرد: خواسته یا ناخواسته در این مرکز اصلاحی و تربیتی تحمل کیفر می‌کنید، شایسته است از این محیط بهره ببرید و در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی شرکت فعال داشته باشید و فعالیت ها به صرف دریافت امتیازات قضایی و با این هدف نباشد که دوباره به زندان بازنگردید.
وی خطاب به مسئولان زندان تأکید کرد: طرح پایش را به صورت مستمر ادامه دهید و تلاش کنید تا این طرح متوقف نشود. چرا که از حمله طرح‎های موفق بوده است؛ همچنین از سیستم الکترونیک قضایی با ایجاد زیرساخت‎ها به طور بهینه استفاده شود که خوشبختانه شهرستان فسا در این موضوع در استان فارس پیشتاز است.
رییس‎کل دادگستری استان فارس تاکید کرد: از اولویت‎های دادگستری این استان، اشتغال 80 درصدی زندانیان است که این مهم با همکاری متولیان و مسئولان مرتبط باید پیگیری شود.
وی ادامه داد: در خصوص زندانیان جرایم مالی که واقعا توان پرداخت دین خود را ندارند، با اندک کفالت آنان را از زندان آزاد کنید و از کمک خیرین و ارتباط با آنان خصوصاً در این ماه مبارک، غافل نشوید و اطلاع‎رسانی لازم و شایسته صورت بگیرد. موسوی همچنین در دیدار با مددجویان بند قرآنی دارالقرآن زندان فسا با اشاره به اهمیت اقدامات فرهنگی و قرآنی در راستای بازاجتماعی کردن مددجویان زندان‎ها خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت‎های قانونی تسهیلات ارفاقی ویژه‎ای برای حافظان و قاریان مددجوی زندان‌ها در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه ضمن بررسی و استماع مشکلات زندانیان از نزدیک، اسامی آن از دسته از مددجویان بند قرآنی و جرایم خرد که شرایط ویژه مطرح شدن در کمیسیون عفو دادگستری استان فارس را داشتند، لحاظ کرد تا با توجه به شرایط لازم بتوانند از تسهیلات ارفاقی استفاده کنند و پس از طرح در کمیسیون عفو و با دستور رییس قوه ‎قضاییه و موافقت رهبر معظم انقلاب، مورد عفو قرار گیرند.

 

تمرکز دادستان‎ ها بر‎ فعال کردن واحدهای تولیدی راکد و تعطیل است
رییس ‎کل دادگستری استان گلستان با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: سال گذشته، لیست واحدهای تولیدی راکد و تعطیل به‎ویژه واحدهایی که توسط بانک ‎ها در سالیان گذشته تملک شده بود، تهیه شد و امسال تمرکز دادستان ‎ها در همه حوزه‎ های قضایی بر فعال کردن این واحدهاست.
هادی هاشمیان در مراسم معارفه حسینعلی ایزد به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان علی ‎آباد کتول و ابلاغ حکم وی و تقدیر از خدمات سید باقر طباطبایی، دادستان سابق این شهرستان اظهار کرد: تلاش برای رفع موانع تولید و نظارت بر زیرمجموعه و پیگیری انجام تکالیف قانونی مدیران شهرستان، دو تکلیفی است که دادستان جدید باید به آن توجه ویژه‎ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات به دلیل عدم نظارت و عمل نکردن به وظایف و تکالیف قانونی آنان است، افزود: دادستان‎‏ ها باید مدیران کارنکن را برای ترک فعل‎ ها، تحت پیگرد قرار دهند.
رییس ‎کل دادگستری استان گلستان ادامه داد: دادگستری این استان تاکنون چندین مورد را پیگیری کرده و در خصوص آنها پرونده تشکیل داده است که تعدادی را هم رسانه‌ای کردیم و هم‎اکنون نیز تعدادی در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز این استان در حال رسیدگی است که ان‎شاءالله پس از انجام تحقیقات و رسیدن به مرحله دادگاه، اطلاع‌رسانی خواهد شد. هم‎اکنون نیز چند پرونده در محاکم استان برای مدیران کارنکن تشکیل شده که برای تعدادی از آنها رای صادر شده و مابقی در حال رسیدگی است. وی به اقدامات دستگاه قضایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته، لیست واحدهای تولیدی راکد و تعطیل به‎ ویژه واحدهایی که توسط بانک ‎ها در سالیان گذشته تملک شده بود، تهیه شد و امسال تمرکز دادستان‎ ها در همه حوزه‎های قضایی بر فعال کردن این واحدهاست. هاشمیان گفت: دستگاه قضایی در کنار دستگاه‎ های اجرایی است و امیدواریم با استفاده از این ظرفیت و هم‏افزایی و تعامل دستگاه قضایی و دستگاه‎های اجرایی، امسال اقدامات خوبی برای گره‎گشایی و رفع موانع تولید در استان گلستان انجام شود. رییس ‎کل دادگستری استان گلستان با اشاره به استجیاری و نامناسب بودن فضای اداری دادگستری‎ ها، دادسراها و شوراهای حل اختلاف این استان در سال‎ های گذشته عنوان کرد: از محل صرفه ‎جویی همکاران و ره‎آورد سفر نخست رییس قوه‌قضاییه به این استان، جمعه نزدیک نزدیک به ۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح‎ه ای عمرانی هزینه و فضای اداری این استان بیش از دو برابر شد که این افزایش فضا، امکان خدمات‎ رسانی به مردم را افزایش داده است.

 

صدور حکم عاملان تیراندازی به ترانس برق در اهواز
سرپرست مجتمع قضایی قدس اهواز گفت: عاملان تیراندازی به ترانس برق در اهواز به تحمل زندان محکوم شدند.
پیمان چعباوی اظهار کرد: در راستای مبارزه قاطع با مخلان نظم عمومی و دارندگان سلاح غیرمجاز جنگی و پس از صدور کیفرخواست از سوی دادسرای عمومی و انقلاب، جلسه رسیدگی به اتهام متهمان تیراندازی به ترانس برق در اهواز در شعبه ١١٩ دادگاه کیفری ٢ تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی دادگستری استان خوزستان، وی افزود: دادگاه پس از رسیدگی به اتهام متهمان، برای 6 نفر از افرادی که اقدام به تیراندازی به سمت ترانس برق کرده بودند، مجازات 6 سال و نیم حبس صادر کرد.

 

معاضدت قضایی به بیش از ۱۸ هزار نفر توسط مسئولان قضایی یزد
مدیر روابط عمومی دادگستری استان یزد گفت: در سال گذشته مسئولان عالی قضایی این استان به درخواست بیش از ۱۸ هزار نفر، به‎ صورت حضوری و مجازی رسیدگی و دستورات قضایی مقتضی را صادر کردند.
حسین عباس ‎زاده اظهار کرد: در راستای عمل به سیاست‌های راهبردی قوه ‎قضاییه، صیانت از حقوق شهروندی، تکریم ارباب رجوع، حفظ کرامت انسانی و نظارت‌های لازم و شایسته در امور قضایی، یک روز از هر هفته به صورت ویژه ملاقات مردمی شهروندان برگزار می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۸ تعداد ملاقات مردمی ۱۰ هزار و ۴۴ نفر بود که در سال ۹۹ این تعداد ۸۷ درصد رشد داشته است.
مدیر روابط عمومی دادگستری استان یزد افزود: در سال گذشته مسئولان عالی قضایی این استان به درخواست بیش از ۱۸ هزار نفر، به‎ صورت حضوری و مجازی رسیدگی و دستورات قضایی مقتضی را صادر کردند.
وی عنوان کرد: مسئولان عالی قضایی در سال گذشته، یک‎‏هزار و ۸۲۸ دیدار با اقشار مختلف در مناسبت‌های متفاوت داشتند که از این تعداد، یک‎هزار و ۸۱۸ دیدار و نشست مربوط به حوزه‌های قضایی در سطح استان یزد است که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.
عباس ‎زاده در رابطه با کمیت و کیفیت ملاقات‌ها بیان کرد: با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا که اغلب برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار داد، برخی از ملاقات‎ های مردمی دچار محدودیت شد و به همین دلیل در بعضی از دوره‌ها به صورت الکترونیک و ارتباط تصویری با تعداد محدودتری ملاقات‌های مردمی پیگیری و دنبال شد.

حمایت

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید.

 

منتشر شده در دوشنبه, 20 ارديبهشت 1400 13:04

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش