text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

نظریه مشورتی 22 مرداد

دیده بان هشتم : تصویر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح ویژه شهر فرهنگی مذهبی آفتاب به حضور ارسال می‌گردد مستدعی است مقرر فرمایید نظر آن اداره محترم در خصوص اینکه آیا مصوبه مذکور قانونی و لازم الاجراست یا خیر؟

 

نظریه مشورتی


رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران
شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 1394/5/5 پیرو تصمیمات جلسه مورخه 1393/4/9 خود ضمن بررسی شهر فرهنگی مذهبی آفتاب نظریه کمیته فنی را با اصلاحاتی به شرح زیر مورد تصویب قرار داد:


ضمن تاکید بر ضرورت تدوین نظام مدیریت واحد ویژه برای شهر فرهنگی مذهبی آفتاب مقرر نمود نتایج مطالعات در خصوص نظام مدیریتی مذکور پس از بررسی در کمیته فنی حداکثر ظرف سه ماه جهت ارجاع به مراجع ذی‌صلاح قانونی شهرسازی و معماری ایران ارائه گردد.
ضرورت جدیت و اهتمام کلیه دستگاه‌های مسئول خصوصا وزارت جهاد کشاورزی استانداری تهران و شهرداری‌ها را از ساخت و سازهای غیر قانونی و تخلفات ساختمانی به خصوص در اراضی پیرامون روستای مرتضی گرد و جلوگیری از زراعی و باغی در روستاهای کاشانک و پلاتین را مورد تاکید مجدد قرار داد.


مصوب 1381/10/23 و در جهت رفع تداخلات محدوده و حریم شهرهای اطراف مقرر گردید:
استفاده از ظرفیت قانونی موجود و با توجه به تصویب بخش آفتاب کلیه تداخلات محدوده و حریم شهرهای مجاور با مرز بخش آفتاب طبق ماده 2 قانون تعاریف محدوده و حریم اصلاح گردد.


جرایم شهر فرهنگی مذهبی آفتاب صرفا با محدوده شهرهای مجاور به استثنای کهریزک به نفع شهرهای مذکور دوده و حریم شهر کهریزک در فرآیند بررسی و تصویب طرح جامع شهر مذکور تعیین تکلیف خواهد گردید.


تلاقی حریم شهر فرهنگی مذهبی آفتاب و حریم شهرهای مجاور حریم شهرهای مذکور به نفع حریم شهر آفتاب کاهش یابد. مصوب 1381/10/23 شورای عالی مربوط به طرح ویژه شهر فرهنگی مذهبی آفتاب تا اصلاح جرایم مذکور گرفته و هر گونه صدور پروانه ساختمان در این جرایم پس از اطمینان از وقوع یا عدم وقوع ملک در حریم از طریق مطهر ممنوع می‌باشد.


بر پیگیری تکالیف دستگاه‌های مرتبط در خصوص تملک اراضی واقع در محدوده و حریم شهر فرهنگی مذهبی نماید.
ویژه شهر فرهنگی آفتاب پس از بررسی در کمیته فنی جهت تصویب نهایی به شورای عالی ارائه گردد.
الزامات پدافند غیر عامل با توجه به نقش حرم مطهر برگزاری مناسبت‌های مختلف و همجواری با شهر تهران در مورد توجه قرار گرفته و برنامه لازم در این خصوص ارائه گردد.


پیگیری و نظارت بر حسن اجرای طرح ویژه شهر فرهنگی مذهبی آفتاب و رعایت ضوابط و مقررات آن با مدیریت شهر مدیریت مکلف است نسبت به ارسال گزارش‌های سالانه در خصوص روند تحقق طرح به دبیرخانه شورای عالی اقدام و تصویب نظام مدیریت شهر فرهنگی مذهبی آفتاب پاسخ‌گویی به مسئولیت‌های محول شدن به این مدیریت مصوبه بر عهده آستان مطهر امام خمینی می‌باشد.
استحضار و صدور دستور انعکاس به کلیه مراجع ذی‌ربط از جمله شهرداران محترم شهرهای اطراف شهر آفتاب و اقدامات می‌شود

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
با عنایت به هدف مقنن که در ماده یک قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351 با اصلاحات و الحاقات بعدی بیان شده و وظایفی که در ماده 2 این قانون برای شورای مذکور تعیین شده است و نیز تکلیفی که در ماده 7 قانون برای شهرداری‌ها در خصوص اجرای مصوبات شورا مقرر شده است؛ مصوبات شورای عالی مذکور از جمله مصوبه جلسه مورخ 5/5/1394 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح ویژه شهر فرهنگی مذهبی آفتاب، با رعایت اصل یکصد و هفتادم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که بر اساس رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال نشده و یا از سوی مرجع تصویب‌کننده الغاء یا اصلاح یا تغییر نکرده است، لازم‌الرعایه است.

اداره کل حقوقی قوه قضائیه 

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید

منتشر شده در شنبه, 22 مرداد 1401 14:15
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش