text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

توضیحات دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری درباره فرایند گزینش این دانشگاه

دیده بان هشتم : پیرو درج مطلبی از سوی یکی از داوطلبان پذیرش در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در خبرگزاری فارس در باره شرایط پذیرش در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، دفتر گزینش این دانشگاه توضیحاتی را درباره فرایند گزینش این دانشگاه ارائه کرد.

 

دانشگاه علوم قضائی


پیرو درج مطلبی از سوی یکی از داوطلبان گرامی پذیرش در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در خبرگزاری فارس در باره شرایط پذیرش در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، دفتر گزینش این دانشگاه توضیحاتی را درباره فرایند گزینش این دانشگاه ارائه کرد. این توضیحات به شرح زیر است:

۱. احراز صلاحیت‌شدگان نهایی در گزینش سال ۹۹ دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در رشته‌های کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی علوم قضایی، اغلب از داوطلبان نخبه و حائز رتبه‌های برتر و بعضاً تک‌رقمی آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی بوده‌اند که در این میان می­توان به ۱۴ رتبه تک‌رقمی، ۴۷ رتبه دو رقمی، ۸۱ رتبه سه‌رقمی و ۱۵ رتبه چهار رقمی اشاره کرد.

از میان رتبه ­های برتر نیز ۳ نفر دارای رتبه ۱ در سهمیه‌های منطقه ۲، ایثارگری و خانواده شهدا می­ باشد که رتبه اول سهمیه منطقه ۲ حائز رتبه ۱ کشوری در رشته علوم انسانی می‌باشد. همچنین رتبه­ ۲ کشوری در رشته علوم انسانی نیز در میان پذیرفته­ شدگان نهایی قرار گرفته است. پذیرفته­ شدگان با رتبه‌های برتر از نظر مراتب تعهد، تدین، آگاهی عقیدتی- سیاسی و وضعیت خانوادگی، در شرایط بهتری قرار دارند به طوری که در میان آنان تعدادی قاری قرآن با عناوین عالی، حافظ کل یا جزء قرآن کریم و افرادی با سطح علمی و فرهنگی مطلوب حضور دارند.

۲. فرایند گزینش در سال ۹۹ در یک فرایند جدید و تحول­ یافته و با اولویت بالا بردن دقت بررسی و رعایت حقوق داوطلبان، به شرح زیر انجام شد:

- در مرحلۀ نخست، دو مصاحبۀ مجزای عقیدتی- سیاسی و روان­شناسی با حضور مصاحبه­ گران مجرب از سازمان­های گزینشی کشور و روان­شناسان و اساتید روان­شناسی مجرب در گزینش قضات، برگزار شد. مراحل مذکور در سال ۱۳۹۹ بازبینی گردیده و محتوا و شاخص های قاضی طراز جمهوری اسلامی ایران در کاربرگ های مصاحبه تعیین و مصاحبه­ کنندگان بر اساس شاخص های مذکور اقدام به ارزیابی داوطلبان نموده­اند.

- در مرحلۀ دوم نتایج مصاحبه­ ها توسط برخی از اساتید دانشگاه و کارشناسان و مدیران باتجربۀ گزینش مورد ارزیابی و جمع­بندی قرار گرفت و همۀ داوطلبان با اولویت­ بندی پیشنهادی به مرحلۀ بعد معرفی شدند.

- در مرحلۀ سوم داوطلبان دارای اولویت بالاتر به جلسۀ مصاحبۀ سوم (هیئت احراز صلاحیت) با حضور مدیر کل گزینش قوۀ قضائیه، ریاست دانشگاه و مدیر گزینش دانشگاه دعوت شدند و نهایتاً درخصوص پذیرش یا عدم پذیرش همۀ داوطلبان در این هیئت، تصمیم گیری نهایی صورت گرفت. در این مرحله، داوطلبان پذیرفته شده در گزینش، مشروط به مثبت ­بودن نتیجۀ تحقیقات محلی و استعلامات، پذیرش می­شوند.

- در مرحلۀ چهارم اسامی پذیرفته ­شدگان گزینش به سازمان سنجش اعلام شد. اما هر ساله در این مرحله نیز برخی از داوطلبان که مورد پذیرش دانشگاه قرار می­ گیرند، در رقابت با سایر پذیرفته­ شدگان دانشگاه در سهمیۀ خود و به دلیل نبود ظرفیت بیشتر در سهمیۀ خود، از طرف سازمان سنجش، به عنوان قبول نهایی اعلام نمی­ شوند.

- نهایتاً در مرحلۀ پنجم، با حفظ حق اعتراض داوطلبان، فرصت بیش از یک ماهه به داوطلبان برای درخواست تجدیدنظر داده شد و پس از اتمام زمان درخواست تجدیدنظر و بررسی اولیۀ درخواست­ ها، کمیسیون تجدیدنظر گزینش قضات با ترکیب متفاوت از هیئت احراز صلاحیت و با حضور معاون منابع انسانی قوۀ قضائیه، دادستان انتظامی قضات، معاون حقوقی قوۀ قضائیه و مدیر کل حفاظت و اطلاعات قوه برگزار و درخصوص همۀ درخواست های تجدیدنظر، رأی نهایی صادر شد.

لازم به ذکر است که در این مرحله نیز حسب تشخیص اعضای کمیسیون، بعضاً بررسی نهایی با انجام مصاحبۀ حضوری مجدد و انجام تست کامل روان­شناسی صورت گرفت و که در نهایت ۱۴ نفر نیز در این مرحله، در گزینش، پذیرفته و جهت تصمیم نهایی به سازمان سنجش معرفی شدند.

لازم به توضیح است که روش انجام مصاحبه، یکی از روش­های مرسوم و تجربه­شده در همۀ نظام­های گزینشی است و علاوه بر آن در دانشگاه علوم قضایی، در فرایند بدوی و تجدیدنظر گزینش، درمجموع با انجام سه مرحله و بعضاً چهار یا پنج مرحله مصاحبه، در کنار انجام ارزیابی و جمع­بندی مصاحبه­ ها، بررسی دقیق سوابق و مدارک ارسالی داوطلب و نهایتاً انجام تحقیقات محلی، دقت بررسی تا حد زیادی بالا رفته ­است.

۳. در خصوص تحقیق محلی و استعلام­ ها نیز باتوجه به مهلت زمانی اندک برای اعلام اسامی نهایی گزینش به سازمان سنجش، فرایند تحقیق محلی و استعلام­ های امنیتی، قضایی و پزشکی قانونی، پس از قبولی و ثبت ­نام داوطلب در دانشگاه صورت می­ پذیرد و همان­طور که بیان شد، پذیرش و بورس نهایی، مشروط به مثبت بودن نتیجۀ تحقیق محلی و استعلام­ های مذکور است که مفاد آن طبق تعهدنامه ­ای قبلاً به اطلاع داوطلبان رسیده است.

۴. دفتر گزینش دانشگاه همواره پاسخگوی مراجعات، ابهام­ ها و پرسش­ های داوطلبان و خانواده­ های آنان بوده و درصورت مراجعۀ حضوری داوطلب و احراز هویت، دلایل عدم پذیرش را نیز برای آنان تشریح می­کند که این موضوع در هیچ نهاد گزینشی مشابه دیگر سابقه ندارد.

در پایان دفتر گزینش دانشگاه علوم قضایی ضمن تشکر از انتقاد­های سازنده، پذیرای هرگونه پیشنهاد و راهکار علمی و تخصصی در حوزه جذب و شناسایی هر چه دقیق­تر داوطلبان می­ باشد.

فارس

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید.

منتشر شده در دوشنبه, 24 خرداد 1400 11:00

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش